AIDA Model

Het AIDA model is een model gebaseerd op de volgende woorden; Attention, interest, desire and action. Het model is afkomstig uit 1925 maar wordt nog steeds gebruikt in de marketingliteratuur. Het model gaat er vanuit dat de stappen op chronologische wijze leiden tot resultaat. De stappen zijn hieronder uitgewerkt.

(A) ttention

Bij attention gaat het, zoals het woord al zegt, om aandacht. Er wordt op een bepaalde manier gecommuniceerd waarbij aandacht getrokken wordt. Dit kan door unieke reclame-uitingen en/of acties. Awareness wordt vaak ook gebruikt in plaats van attention. De essentie blijft gelijk.

(I) nterest

In deze fase wordt de interesse gewekt van de consument. Dit kan bijvoorbeeld door een product/dienst aan te bieden welke aantrekkelijk is door de specificaties en/of prijs. De consument neemt nu de tijd om het product of dienst te bestuderen.

(D) esire

Nadat de consument overtuigd is van het product of dienst, dan volgt desire. Het verlangen naar het product/dienst. In deze fase kan extra benadrukt worden dat de consument moet kiezen voor dat product, dienst of merk.

(A) ction

Nadat de consument overtuigd is, dan volgt er actie. In deze fase gaat de consument, overtuigd door de eerdere stappen, over tot actie en neemt het betreffende product/dienst af. In dit geval is het AIDA model succesvol doorlopen. Het AIDA model geldt niet alleen voor producten, merken of diensten. Dit concept kan op allerlei verschillende aspecten toegepast worden. Een amusante toepassing geldt bij het versieren van een partner.